ارسال پاسخ

۸ خرداد ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2237

pvc-asso.ir

رفتار لوله های  پلاستیکی  در برابر جنبش دینامیک زمین

این مطلب چکیده ای از مقاله رفتار لوله های پلاستیکی در برابر جنبش زمین است که توسط TEPPFAمنتشر شده است.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: زمانی که زمین حرکت می کند، رفتار داکتیل لوله های پلاستیکی یکی از ویژگی های اساسی است که مزایای عملیاتی را برای شرکت های آب و فاضلاب و مصرف کنندگان به همراه دارد. یک تیم متخصص از همکاران موسسه لوله و اتصالات پلاستیکی اروپا (TEPPFA) شواهد فنی را که رفتار لوله ها در برابر جنبش دینامیک زمین نشان می دهد، بررسی کرد.

 

تورم زمین منجر به ایجاد فشار برای جابه جایی لوله های آب و گاز می شود. این نوع حرکات زمین به طور مستقیم با تغییرات اقلیمی فصلی به ویژه رطوبت خاک ارتباط دارد.

 

نشست زمین به همان اندازه غیر قابل پیش بینی است. علل معمول می تواند فرسایش شن و ماسه های ریز از طریق آب های زیرزمینی و یا فقط عجایب طبیعت باشد.

 

لوله های پلاستیکی تحت بار تغییر شکل خواهد داد و این منجر به تنش کمتر در دیواره لوله می شود . این پدیده که آسودگی از تنش گفته می شود به طور قابل ملاحظه ای تمایل به شکست لوله با ترک خوردگی ترد را کاهش می دهد. تست های آزمایشگاهی با تجربه ی میدانی هماهنگ شده است و نشان میدهد که مواد لوله های پلاستیکی دارای کمترین نرخ شکست در رخداد های لرزه ای نسبت به لوله های سخت است.

 

 انتشار ترک ناپایدار در مواد سفت رخ می دهد و در مواجهه با حرکات زمین منجر به شکنندگی می شود. چگونگی واکنش لوله ها به جنبش های زمینی اهمیت دارد. این بحث در نهایت در سال 2013 توسط یک مطالعه پیچیده  برای اندازه گیری حرکات زمین و اثرات آن بر روی یک شبکه سرویس دهی مربوط به نیمی از منطقه عرضه یک شرکت آب در هلند بررسی شد.

 

 سطوح مختلف حرکت زمین در برابر میزان شکست انواع مختلف لوله های آب (آزبست سیمانی، چدنی و  pvc) طراحی شد.عملکرد داکتیل  لوله های  pvc همچنین مادگی های بلند، ویژگی کلیدی در ارائه مزایای سرویس دهی عالی است که در نمودار زیر نشان داده شده است.

 

پیش بینی طول عمر لوله های  pvc با اتصالات پوش فیت در برابر جنبش های زمین

شواهد عملکرد طولانی مدت و انعطاف پذیری

پیش بینی عملکرد لوله های پلاستیکی با در نظر گرفتن جنبش های زمین براساس تجربیاتی است که با مشاهدات فنی و آزمون ها ترکیب شده است. لوله های  pvc  برای اولین بار در سال 1936 در دهکده المپیک برلین 80 سال پیش نصب شد. با این حال، در طول دهه 1950 رشد و تقاضا برای سامانه های لوله پلاستیکی جوامع افزایش یافت.

 

 لوله های پلاستیکی به دلیل نیازهای فوری برای شهر نشینی و سلامت عمومی نیز مطرح شده و همچنان به عنوان یک راه حل مدرن برای جایگزینی خطوط فرسوده دارای خورندگی و نشتی به کار گرفته شد. این لوله ها می توانند به صورت محلی تولید شوند و به سرعت نصب شوند.

 

تنوع مواد لوله های پلاستیکی به همراه فرایند نوآوری صنعتی به این معنی است که استفاده از لوله های جدید در حال گسترش است.به دنبال موفقیت  pvc برای آبرسانی و زهکشی، سایر مواد پلاستیکی و طراحی لوله ها برای کاربردهای گاز و فاضلاب و آب سرد و گرم خانگی و برنامه های مخابراتی و برق توسعه پیدا کرد.

 

مطالعات انجام شده در هلند (2016) به بررسی اثرات احتمالی  تغییرات آب و هوا بر شکست لوله ها پرداخته است. داده ها شامل 10325 شکست لوله و اتصال در یک دوره 4 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از چندین شرکت آب و فاضلاب هلندی جمع آوری شد.

 

الگوهای آب و هوایی قدیمی و چهار سناریوی احتمالی  تغییرات آب و هوایی در مدل پیش بینی شده، مورد بررسی قرار گرفت. بزرگترین افزایش در شکست لوله که توسط این مدل پیش بینی شده  برای لوله های آزبست سیمان در طول گرمای تابستان بود.

 

 همچنین نمودار زیر مقاومت لوله ها از مواد مختلف را در برابر زمین لرزه و میزان شکست ناشی از زلزله را نشان می دهد

 

 

برای مثال شرکت آب والنسیای کالیفرنیا عملکرد سه نوع مختلف مواد لوله را با هم مقایسه کرد( آزبست سیمان-  PVC و فولاد) این مقایسه در جریان زلزله نورتریج (بزرگی 6.7 ریشتر) در تاریخ 17 ژانویه 1994 انجام شد.

 

هیچ یک از خطوط اصلی ساخته شده از  PVC(حدود نیمی از کل سیستم شهر در حدود 270 مایل )دچار شکست نشد. عمده شکست ها  با لوله های آزبست سیمان اتفاق افتاد و شکست لوله های فولادی در رتبه ی دوم بعد از آزبست بود و معمولا در محل های جوش اتصال و یا محل های دارای خم بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط